Wie leest heeft een goed verhaal
Wie goed leest heeft meer grip op de wereld, wordt sterker, wijzer en ontwikkelt meer zelfvertrouwen. Bovendien leer je je door te lezen inleven in een ander. Iedereen verdient de kans goed te lezen, zichzelf te ontwikkelen en contact te maken. Wat lezen je ook brengt, één ding is zeker: wie leest heeft een goed verhaal. Heb jij een goed verhaal dat je wil delen?
De dalende cijfers over lezen en leesvaardigheid in Nederland zijn bekend, maar zitten de krachten van lezen wel genoeg in ons collectief bewustzijn? De Leescoalitie denkt van niet. De Leescoalitie nodigt daarom iedereen die het lezen een warm hart toedraagt uit mee te doen en één en dezelfde boodschap te herhalen: wie leest heeft een goed verhaal.
Met gebundelde krachten van álle organisaties op het gebied van lezen en met ondersteuning van het ministerie van OCW en de Postcodeloterij laten we Wie leest heeft een goed verhaal zien als een blijvende vanzelfsprekendheid op tv, in het straatbeeld, op social media, in de winkel, de bibliotheek, het gemeentehuis en op school.
De komende jaren zal de Leescoalitie ieder jaar rondom de Kerstperiode één belangrijke waarde van lezen uitlichten in een korte reclamefilm van hoge kwaliteit. De film raakt je in het hart en kan niet anders dan de liefde voor lezen of het boek aanwakkeren. De Leescoalitie richt zich met deze film op iedereen en steeds op één kracht van lezen, die er misschien op dat moment het allermeest toe doet.
De film zal op verschillende kanalen op belangrijke momenten op tv te zien zijn en samen met de pay-off Wie leest heeft een goed verhaal breed worden gedeeld op social media en abri’s en snelwegmasten. Hoewel de krachten van lezen steeds verschillend zijn, eindigt de film altijd met dezelfde kernboodschap: wie leest heeft een goed verhaal.
De eerste film is gemaakt in samenwerking met regisseur en Gouden Kalf-winnares Marit Weerheijm.
Maatschappelijk belang en goed leren lezen als basisrecht
Lezen is van levensbelang. Ieder kind heeft er recht op om goed te leren lezen. Lezen is het beste middel om te strijden tegen kansenongelijkheid.
De dalende leesvaardigheid van met name jongeren is zorgwekkend; naast kennisverlies zullen zij minder empathie voor anderen kunnen opbrengen. Empathie ligt ten grondslag aan zo ongeveer alles wat een maatschappij doet functioneren: vertrouwen, altruïsme, samenwerking, liefde en liefdadigheid (Perry, 2010).
Een onvermogen om je in te leven staat aan de basis van veel maatschappelijke problemen zoals misdaad, geweld, racisme, kindermishandeling en ongelijkheid. Het is bewezen dat wie leest, meer over heeft voor een ander (rapport Stichting Lezen, 2023).
De cijfers zien dat de urgentie en het belang van lezen in Nederland nog niet top of mind is bij de meeste mensen in Nederland. Met andere woorden, mensen uit alle lagen van de maatschappij zouden eerst zelf de kracht van lezen moeten erkennen en uitdragen. De leescrisis is een probleem van iedereen. En daar moeten we nu actie op ondernemen.
‘We risk losing a generation unless we act.'
Frank Cottrell-Boyce, kinderboekenambassadeur UK
Over De Leescoalitie
De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen tien organisaties op het gebied van lezen en geletterdheid. De Leescoalitie staat als aanjager altijd en overal op de bres voor lezen en werft nieuwe partners die daaraan kunnen en willen bijdragen. Alle tien de partners van de Leescoalitie maken zich sterk in ieders eigen domein. De vele initiatieven en bewezen effectieve programma’s dragen bij aan één doorgaande leeslijn. Eens in de zoveel jaar organiseert de Leescoalitie zelf een meerjarig offensief in de vorm van een campagne, programma of evenement.
Coalitiepartners van de Leescoalitie zijn:
- KB nationale bibliotheek
- Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum
- Nederlands Letterenfonds
- De Schoolschrijver
- De Schrijverscentrale
- Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
- Stichting Lezen (voorzitter)
- Stichting Lezen en Schrijven
- Taalunie
- Vereniging van Openbare Bibliotheken